- no comment -

- no comment -

- no comment -

Content
- no comment -

- no comment -

Chudý bezdětný rybář jednou najde ve svých sítích orla. Vypustí ho na svobodu a orel mu překvapivě nabídne splnění přání. Rybář by si přál syna. Druhý den na řece chytí tři velká vejce, která si odnese domů. V noci se z nich vylíhnou tři mladíci v rozpuku se jmény Nejsilnější, Nejchytřejší a Miroslav. Jelikož je rybaření nebaví, vydají se všichni tři společně do světa hledat štěstí. Na Miroslavovo naléhání ze dna lesní rokle zachrání před smrtí šlechtice, ze kterého se později vyklube místní král a z Miroslava, jako svého zachránce udělá vrchního rádce. Král již dlouhou dobu na různých místech hledá svou nevěstu, princeznu Verunku, kterou mu v zásnubní den unesl neznámo kam temný Černokněžník. Bratři, kteří Miroslavovi závidí jeho pozici v království, úskoky přesvědčí krále, aby do hledání Verunky zapojil i Miroslava. Ten se pátrání na královu žádost ujme a za přispění kouzelných přátel, které získal, princeznu opravdu najde a vysvobodí. Tím však příběh ani zdaleka nekončí, neboť Miroslav s Verunkou se do sebe zamilují. Postaví si tak proti sobě nejen krále, ale svou pomstu připravuje i Černokněžník a závistivé úklady budou na Miroslava líčit i zákeřní bratři Nejchytřejší a Nejsilnější. Mladý a udatný rek se bude mít, co otáčet, aby vše přestál bez úhony. Ale jak to v pohádkách chodí, dobro snad nad zlem zvítězí. Jen to bude stát trochu potu a krve, než si Miroslav odvede Verunku k rodičům do chalupy.

Filmovou pohádku Jak si zasloužit princeznu z roku 1994 režíroval Jan Schmidt (např. Vracenky, Osada Havranů). Scénář napsal taktéž Jan Schmidt ve spolupráci s Václavem Šaškem a to na motivy pohádky Šternberg z pera Boženy Němcové. Celý příběh je spíše temnějšího a tajemnějšího ražení, takže neurazí ani dospělé diváky. Stylové atmosféře pomáhá i nasnímání filmu spíše chladnějšími barvami, vcelku civilní herecké výkony a krásné exteriéry. Film byl natáčen v Ploskovicích u Koněprus, na Křivoklátu a také poblíž kláštera Mont Saint Michel ve Francii. Herecké výkony odpovídají pohádkovosti příběhu, přičemž nikdo ze zúčastněných si vyloženou ostudu neudělal. Hlavní roli Miroslava si zahrál Pavel Řezníček. Princeznu Verunku ztvárnila Lenka Jelínková, která toho poté již moc nenatočila. Jiří Langmajer si zahrál Nejchytřejšího a Karel Dobrý Nejsilnějšího. Dvojroli krále a Černokněžníka si vystřihl Jaromír Dulava, přičemž postavu Černokněžníka nadaboval Jiří Štěpnička. Ve vedlejších rolích je dále možno zahlédnout např. Jiřího Menzela, Blanku Bohdanovou, Zdeňka Duška, Lenku Termerovou či Otu Jiráka.

DVD Jak si zasloužit princeznu v České republice distribuuje společnost Bontonfilm, a.s. Disk obsahuje relativně kvalitní český zvuk Dolby Digital 2.0. Film je podpořen i českými titulky pro neslyšící. Obraz je ucházející, ale přece jen odpovídá době vzniku snímku. Formát obrazu je 4:3. Hudbu a text titulní písně stvořil a složil Ivan Hlas.

Bonusový materiál tvoří filmografie režiséra a herců a to od jejich počátků až do roku 2012.

Film rozhodně není dokonalý, někde mu něco schází a někde přebývá, ale v rámci nostalgického vzpomínání na začátek 90. let své kouzlo má.

- staka –