Rating Irrational Man (Blu-ray)

Total rating: 1 Average rat.:  Last Post:7.2.2016
Logan | 7.2.2016 16:11 | reviewed in the magazine Film-Arena.cz

Obalem je obyčejný modrý amaray bez vnitřního artworku.

Obrazu nelze nic vytknout. Formát obrazu je 16:9 (2,40:1), rozlišení 1080p HD.

Zvuk je v pořádku, nicméně kromě soundtracku zde není moc možností, kdy si ho naplno vychutnat. Jazyk je v angličtině a češtině DTS-HD Master Audio 5.1. Film je podpořen českými titulky.
Na českém dabingu se podíleli: Filip Jančík - Joaquin Phoenix (Abe), Anna Brousková - Emma Stone (Jill), Michal Holán - Jamie Blackley (Roy), Simona Postlerová - Parker Posey (Rita), Tomáš Juřička - Ethan Phillips (Jilliin otec), Vlasta Žehrová - Betsy Aidem (Jilliina matka), Ivo Novák, Renata Volfová, Milada Vaňkátová, Jitka Jirsová, Irena Hrubá, Robin Pařík, Radek Vaculík, Zbyšek Horák, Oldřich Hajlich. Miroslava Součková a další.
Překlad: Dana Hábová
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
České znění vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time v roce 2015

Na disku nejsou žádné bonusy.

Úspěšný profesor filosofie Abe Lucas přijíždí do univerzitního městečka, aby začal učit na místní fakultě. Jelikož ho kromě profesních kvalit předchází i pověst svůdce žen, jsou studentky i ženské učitelky na nový přírůstek profesorského sboru více než zvědavy a natěšeny. Abe se po příjezdu nejprve zaplete s kolegyní Ritou, která by ráda vyklouzla z nudného manželství. Po čase se však více sblíží se sympatickou studentkou Jill. Vztah má ale velkou překážku a sice Abeovu dlouhotrvající depresi, syndrom vyhoření a s tím spojenou tvůrčí krizi. Jednou ale společně s Jill v restauraci náhodně vyslechnou hovor od vedlejšího stolu. Abe se na základě vyslechnutého rozhovoru rozhodne jednat. Najednou se mu do žil vlije příval energie a Abe znovu nalezl smysl života. Čin, který vykoná, však jednoduše řečeno není zrovna moc společensky přijatelný a kromě pozitiv, pocítí Abe i určitá negativa. Vyvstane před ním nový problém, jehož řešení bude mít pro něj i Jill tragické důsledky.
Snímek režíroval a scénář napsal Woody Allen. Přestože se v ději najde několik vtipnějších momentů, tak nejde o komedii ve stylu Woodyho starší tvorby. Iracionální muž má tematicky blíže spíš k Match Pointu. Žánrově bych film charakterizoval zhruba jako konverzační tragikomedii. V propagačních materiálech je filmu dáván přívlastek mysteriózní, což je úplně mimo.
V první řadě je nutno zdůraznit, že snímek je velmi dobře zvládnutý po řemeslné stránce. Kamera, střih apod. jsou bez chyb. Samozřejmostí je i přesně padnoucí hudební doprovod (klasika a jazzík). Bohužel dějově jde spíše o černou anekdotu roztaženou na celovečerní stopáž. První polovinu filmu se divák seznamuje s postavami. Hodně se mluví o existencionalismu a filosofii a dalších intelektuálních tématech, ale jinak se toho opravdu moc neděje. Navíc dialogy ani moc neodsýpají. Po zásadním zvratu, ke kterému dojde lehce před polovinou, se trochu zrychlí tempo filmu i jeho zábavnost. Dostaví se několik vtipnějších momentů a začne se konečně odvíjet něco, co by se dalo nazvat příběhem. Vše pak vyvrcholí povedeným, černohumorným a vypointovaným závěrem. Vyprávění je osvěženo průběžnými voiceovery, které přibližují myšlenkové pochody dvou hlavních postav pokaždé ze svého pohledu.
Do lehkého nadprůměru snímek zvedají především herecké výkony. Joaquin Phoenix jako Abe Lucas s vizáží pupkatého tatíka zvládá obě stránky své postavy. Je perfektní jako znuděný, depresemi sžíraný dekadent i jako veselý, plánují stratég, který po čase našel smysl života a ve výsledku nechce přijít o svobodu, kterou si konečně užívá. Studentku Jill ztvárnila zajímavá a okouzlující Emma Stone a profesorku Ritu si zahrála sympatická Parker Posey.
I přes nesporně vynikající herecké výkony a kvalitní zpracování, jednoduchý děj prostě neutáhne bezmála sto minutovou stopáž.
60 %